Miksi ihmisten pitääkin välillä olla niin helvetin vaikeita? Oon pyöritellyt yhtä ihmistä mielessäni pari päivää melkein kaiken valveillaoloaikani. Kun asian noin ilmaisee, se kuulostaa vähän epäterveeltä. Paremmin muotoiltuna voisi kai sanoa, että tää asia on koko ajan jossain alitajunnassa tai missä lie mietityttänyt. Oon onnistunut tiivistämään ongelman yhteen lauseeseen: MIKSI TÄMÄ YKSI IHMINEN ON VÄLILLÄ TOSI KIVA JA HUOMAAVAINEN JA KAIKKEA JA VÄLILLÄ TYMPEÄ SULKEUTUNUT LAHNA?

Mulla on monia teorioita, mutta yksikään ei anna tähän nimenomaiseen kysymykseen vastausta. Tosin teorioissa on se huono puoli, että voikin olla ihan täysin väärässä ja sitten tulee hankalia tilanteita kun on itse käyttäytynyt omien väärien teorioidensa mukaisesti sitä toista kohtaan.

On tosi vaikea olla mitään tiettyä mieltä tästä ihmisestä. Välillä se on tosi herttainen ja jalataltavievä, mutta välillä kivenkylmä kuollut kala. Ja muutenkin mulla on sellainen fiilis että haluisin voida sanoa jollekulle että en oo koskaan ennen tavannut ketään niin kuin nyt oon sut ja toivoin sut uniini, nyt olet totta. Mutta toisaalta mulla on aina sellainen fiilis että sanoisin stop en rakastua saa, se tietää vain surua ja murheeksi käy. Mutta niitä murheita ja surua taitaa olla jo, tai ainakin pirusti päänvaivaa, että myöhäistä se ehkä tässä vaiheessa on. Tosin sitten jos rakastuisin, niin varmasti olis hyvin surullista ja murheellista. Ei sellaisessa ikinä käy hyvin.

Tai en itse asiassa tiedä. Yksikin tuttu pari muutti just yhteen, hassu ajatus, että joku ikäiseni on avovaimo. Ja sillä on avomies ja ne on avopari ja aina kun meen sinne kahville, niin se mieskin on siellä. Ollaan yhdessä kauhisteltu sitä: avoliittohan on askel leskeyteen. Ehkä vähän turhan pitkälle ajateltu, mutta siellähän se häämöttää, kun tarpeeksi kuluu aikaa. Jätän ne saivartelevat kommentit siitä, ettei ikinä tiedä mitä tapahtuu, omaan arvoonsa tässä kohtaa.

Mutta oon ihan varma että mulle kävis vaan huonosti jos rakastuisin. Oon ihan varma, että a) olisin yksipuolisesti rakastunut, b) jos en olis yksipuolisesti rakastunut, se toinen pettäis mua (minkä kyllä ymmärtäisin varsin hyvin), c) jos en olis yksipuolisesti rakastunut, erottais tosi ikävästi ja kipeänkivuliaasti, d) se toinen veis mun rahat, tupakat ja kaiken muunkin arvokkaan. Vähintään yksi vaihtoehto näistä, mahdollisesti useampikin.