Koeviikko melkein ohi, huomenna enää yksi koe, äikän abikurssin, ja siihen ei nyt oikeastaan voi valmistautua. Paitsi ehkä kertaamalla niitä termejä, joita ollaan kurssin aikana opiskeltu (tai siis kerrattu, nehän on tietenkin opittu jo aikaisemmilla kursseilla). Onhan tässä aikaa. En kuitenkaan nukahda ihan heti tai mitään. Löysäilen.

Aivan hirveä ahdistus kuvisdiplomista. Hirveänhirveä ahdistus. Mulla on kaikki ihan hukassa ja alkutekijöissään. Täytyis täyttää niitä kaikenlaisia lappuja sille kuviksenmaikalle ennen kuin voin aloittaa sen varsinaisen työn, olenko edes jättänyt senkin viime tippaan. Oon aivan onneton tumpelo tän kanssa. Mitä ilmaisumuotoja ja tekniikoita aion käyttää. No en kyllä tiedä. Hyvä kun ymmärrän koko kysymystä. Ja tääkin: Mikä kuvataiteen tai visuaalisen kulttuurin ilmiö liittyy työskentelyysi? Voi jessus. Ymmärrän kyllä, mitä tässä haetaan takaisin, ymmärrän varsin hyvin. Tää on diplomityö, tää arvostellaan, eikä sitä arvostelua voi tehdä vain kuvan esteettisyyden perusteella. Pitää arvioida myös, onko se ymmärtänyt, mihin kaikkeen kuvataidetta (ja kuvaa) voi käyttää, miten sillä voi ottaa kantaa ja miten hyvin se ymmärtää kuvataiteen ilmiöitä ja kulttuuria ja blahlhahbalha.

Ilmeisesti haluan kaiken olevan helppoa. Tai no, kukapa ei haluaisi? Ja kun on tällainen vähäinenkin vaikeampi asia, peräännyn ja välttelen. Inhoan sitä itsessäni.

Miten onnistuisin maalaamaan tms. mutta silti yhdistämään jo kuvaamani videon siihen? Haluaisin aloittaa vain alusta, se tuntuis niin paljon luontevammalta, mutta perkele kun oon kuvannut jo sitä... Tarvitsisin nyt hiukan apua tän aloittamisen kanssa. Tai siis paljon apua.

Mitä mä teen, mitä mä teen, mitä mä teen.